Funkcje oleju

0 Comments

Dla wielu z Nas samochód to członek rodziny, nieodłączny element życia, który towarzyszy nam w drodze do pracy, na zakupy, do urzędu, czy na upragniony i zasłużony odpoczynek.

W dzisiejszym świecie ciężko jest przyzwyczaić się do myśli, że moglibyśmy poruszać się bez auta. Choć wielu z nas korzysta również ze środków komunikacji miejskiej to jednak samochód jest naszym wiodącym środkiem transportu. Pamiętajmy jednak o sercu samochodu czyli silniku. Jego prawidłowa zależy od smarowania czyli od oleju.

Funkcje oleju!

Obecność oleju samochodowego w pojeździe jest niezbędna. Wiadomo o tym nie od dziś, jednak nie każdy zdaje sobie sprawę z tego, do czego tak właściwie olej samochodowy jest potrzebny. Po pierwsze służy on jako substancja, która smaruje wszystkie części mechaniczne i przyczynia się do ich bardziej płynnego działania. Jest niezbędny do smarowania między innymi turbosprężarki, panewek wału rozrządu, panewek wału korbowego oraz wielu innych elementów, które muszą ze sobą współpracować. Olej samochodowy dzięki odpowiedniemu nasmarowaniu wszystkich poszczególnych elementów zapewnia poprawną pracę silnika pojazd oraz wszystkich innych jego elementów, przez co znacznie zmniejsza się ryzyko awarii lub usterki.

Olej samochodowy odpowiada również za chłodzenie powiązanych ze sobą elementów.

Dzieje się tak przede wszystkim dlatego, że dobrze nasmarowane części płynnie działają. Zmniejsza się tarcie oraz opór, przez co całość chodzi sprawnie, a temperatura nie zwiększa się drastycznie z powodu zbyt dużego tarcia. Te funkcje doskonale pokazują, że olej samochodowy jest niezbędny w każdym pojeździe i odpowiada w dużym stopniu za jego poprawne funkcjonowanie.

Dlatego też należy dbać o to, aby był on regularnie wymieniany i przede wszystkim odpowiednio dopasowany do konkretnego rodzaju silnika oraz pojazdu.

Dzięki temu usterki będą występować o wiele rzadziej, a Twoje auto będzie w o wiele lepszej kondycji.To, jak często trzeba wymieniać olej samochodowy, zależy od wielu różnych czynników. Wpływ ma na to między innymi sposób jazdy, a także rodzaj samego oleju. W przypadku długich tras, gdzie jazda jest płynna i bez gwałtownych zmian prędkości, wymiana oleju powinna być wykonywana po przejechaniu około 15 tysięcy kilometrów. Z kolei w przypadku auta, które wykorzystywane jest najczęściej do dynamicznej jazdy po mieście z częstymi zmianami prędkości i zatrzymaniami, a także często działa na najwyższej mocy silnika, to wymiany oleju warto dokonać już po przejechaniu 10 tysięcy kilometrów. Pod uwagę warto również wziąć zalecenia producenta oleju oraz auta. Takie informacje powinny znajdować się na opakowaniu produktu oraz w instrukcji pojazdu.

Oleje dzieli się ze względu na skład mieszaniny, z jakiej są wytwarzane.

Wyróżniamy oleje mineralne, półsyntetyczne i syntetyczne. Płyny otrzymane na bazie mineralnej cechują się dość wysoką lepkością, dzięki czemu nie wpływają negatywnie na szczelność silnika, nawet gdy jest on w nie najlepszej kondycji. Niestety, to, co w jednym przypadku jest zaletą, w innym może być wadą – olej taki ze względu na dużą gęstość może powodować problemy z rozruchem silnika, szczególnie przy niskich temperaturach. Oleje mineralne są również podatne na starzenie i dość szybko tracą swoje właściwości.

Oleje półsyntetyczne składają się z około 70% bazy mineralnej i 30% bazy syntetycznej i są pewnego rodzaju kompromisem.

Zapewniają odpowiednie smarowanie elementów, nie obciążając przy tym zbytnio uszczelnień.Ostatnią grupą są oleje w pełni syntetyczne, cechujące się najmniejszą lepkością, a co za tym idzie – niewielkimi oporami i bardzo dobrymi właściwościami termicznymi. Są także najbardziej odporne na starzenie, a odpowiednie uszlachetniacze stosowane do olejów tego typu znacznie poprawiają ich właściwości.

Obecnie najczęściej używane są oleje półsyntetyczne i syntetyczne, które wzbogacone odpowiednimi dodatkami zawartymi w samych olejach lub zakupywanymi osobno pozwalają poprawiać warunki pracy silnika, wspomagać konserwację i czyszczenie określonych podzespołów, a także wpływać na zużycie paliwa.

Obowiązkiem kierowcy jest nie tylko zadbanie o odpowiednią jakość używanego płynu, ale także okresowa kontrola jego stanu.

Niektóre samochody wyposażone są w elektroniczny pomiar poziomu oleju silnikowego w misce olejowej i wyświetlanie odpowiedniej informacji na temat jego ilości. Jeśli jednak posiadane auto nie ma takiego czujnika, nie należy czekać na zapalenie się kontrolki informującej o niskim poziomie oleju lub ciśnieniu jego podawania. Samodzielne sprawdzenie stanu oleju ogranicza się do obejrzenia bagnetu olejowego. Stojąc na równej, poziomej nawierzchni po zgaszeniu silnika i odczekaniu kilku minut, aż olej spłynie do miski olejowej, wystarczy wyjąć bagnet, przetrzeć końcówkę pomiarową szmatką lub papierem, wsadzić go z powrotem, wyjąć i odczytać wskazanie.

Poziom oleju powinien zawierać się między oznaczeniem maksimum a minimum.

Zbyt niski stan może doprowadzić do zatarcia silnika, zbyt wysoki z kolei może rozszczelnić silnik z powodu wysokiego ciśnienia w układzie. Poziom oleju powinno się sprawdzać co około 1000 kilometrów, pamiętając przy tym o jego ewentualnym uzupełnieniu. Niewielkie ubytku oleju silnikowego są czymś normalnym. Oleju w żadnym przypadku nie powinno natomiast przybywać, ponieważ świadczy to o przepływie do układu innych płynów eksploatacyjnych i poważnych problemach z silnikiem.

Sprawdzając poziom oleju, warto przyjrzeć się także jego konsystencji i zapachowi. Jego cechy organoleptyczne mogą poinformować nas o ewentualnych problemach z silnikiem. Olej rozpostarty na opuszkach palców powinien utworzyć gładki i nieprzerwany film olejowy, nie powinien także pachnieć paliwem.

Wymiana oleju to proces, który warto wykonać w profesjonalnym warsztacie samochodowym.

Jest to zajęcie, które wymaga odpowiednich narzędzi, które znacznie przyspieszą wszystkie prace oraz sprawią, że narobi się przy tym mniej bałaganu. W serwisach samochodowych do pozbycia się starego oleju wykorzystywane są specjalne wysysarki oleju, które umożliwiają pozbycie się cieczy bez konieczności odkręcania wielu istotnych elementów, co zmniejsza ryzyko ich awarii. Dzięki skorzystaniu z profesjonalnych usług na pewno uda Ci się uniknąć komplikacji oraz bałaganu, a także zaoszczędzisz czas i pieniądze. Jeśli jednak jeździsz autem używanym po gwarancji, jesteś ambitny i masz trochę umiejętności oraz dostęp do kanału lub podnośnika, możesz z powodzeniem zrobić to sam. Ta czynność nie należy do skomplikowanych. W skrócie wygląda to tak, że rozgrzany olej spuszcza się u dołu silnika z miski olejowej korkiem spustowym, następnie wymienia filtr oleju i zakręca korek spustowy. Następnie zalewamy odpowiednią ilość oleju zalecaną przez producenta. I Gotowe !

Niezbędne filtry i oleje zakupić można w naszym sklepie w Grębocinie przy ul. Kowalewskiej 6 w Galerii Grębocin.

Zapraszamy Autosfera